Behandelmethodes- gevolgde opleidingen

Pediatrie

Pediatrie is een studierichting van vijf academiejaren aan de KULeuven. De studierichting loopt tijdens de bacheloropleiding – de eerste drie jaren – samen met andere afstudeerdomeinen. In de masteropleiding – de twee laatste jaren – spits de studie zich toe op de doelgerichte revalidatie van baby’s, kinderen en jongen.

De opleiding focust zich op zowel de ontwikkelingsachterstand, spierproblematieken, metabole problemen, neurologische problemen als respiratoire problemen die bij deze doelgroep mogelijk voorkomen.

Bobath-therapie
= Neuromotorische ontwikkelingsbegeleiding bij kinderen met cerebral palsy

Voltooide verdiepingscursussen:

  • Bobath-therapie voor volwassenen
  • Bobath-therapie specifiek voor baby’s

Wat is cerebral palsy?

Met de term cerebral palsy (CP) beschrijven we hersenletsels die zijn ontstaan in de perinatale periode. Deze periode omvat het einde van de zwangerschap, de bevalling en de eerste twee levensjaren.

Op lange termijn kunnen de hersenletsels afwijkingen in de organisatie van houding en beweging veroorzaken. Concreet zijn er drie gestoorde en met elkaar verbonden elementen aanwezig in de houdingscontrole:

  • de tonus,
  • de coördinatie
  • en de reciproke innervatie.

De laesie in het centrale zenuwstelsel kan verschillende oorzaken hebben. Denk maar aan een infectie bij de moeder tijdens de zwangerschap, een probleem bij de geboorte, genetische problemen, hersenbloedingen, enzovoort.

De uitgebreidheid van de aandoening is bij iedere patiënt anders:

  • Quadriplegie: het ganse lichaam is getroffen.
  • Hemiplegie: de aandoening beperkt zich tot één lichaamshelft.
  • Diplegie: de aandoening is enkel verspreid over de onderste ledematen.

Binnen deze vormen kan de graad variëren van een lichte, matige tot ernstige aantasting.

Bovendien delen we CP ook in op basis van de kwaliteit van de tonus (spasticiteit, athetose, of ataxie) en de aard van de pathologische bewegingen (hypertonie, hypotonie en dystonie). Naast het motorische letsel kunnen er ook geassocieerde problemen optreden: visuele, auditieve, perceptuele, taal, cognitie en epilepsie.

Wat is de Bobath-therapie?

Bobath-therapie is in 1943 door Dr. Karel Bobath en zijn echtgenote Bertha Bobath ontworpen. Ze hebben sinds 1951 in verschillende landen therapeuten opgeleid. Sedert hun overlijden in 1991 gaan andere therapeuten verder met het concept te actualiseren, te onderzoeken en te verrijken met nieuwe benaderingen of technologische hulpmiddelen.

Doelstellingen therapie

We trachten de tonus te normaliseren om een beter posturaal mechanisme uit te lokken. Daardoor leert het kind meer aangepaste bewegingspatronen kennen, waaronder de opricht-, evenwicht- en steunreacties. Het herhalen van deze ervaring leidt tot meer controle over houding en beweging en bijgevolg meer functionaliteit.

 Zo hanteren we verschillende technieken:

  • Tonus-beïnvloedende technieken: beweging, gewichtstransfer, positionering, de zwaartekracht, het lichaamsgewicht, stimulatie door druk en tapping, enzovoort.
  • Vanuit een genormaliseerde tonus lokken we aan de hand van facilitatie normale bewegingspatronen uit.
  • Daarnaast is het belangrijk dat we de orthopedische problemen – zoals contracturen en misvormingen – voorkomen.

Omdat alle kinderen met CP verschillend zijn, moeten we hun therapeutische noden specifiek en individueel vastleggen en bijsturen door continue evaluatie. Verder dienen we doelstellingen specifiek te kaderen in de eigen leefwereld van een kind.

Naast het werken aan de motoriek – de leidraad bij de Bobath-therapie van een baby – staat de manier van aankleden, verversen en voeden centraal. Zo is er in de kleuterklas aandacht voor de juiste zithouding tijdens de les, zoeken naar aangepaste middelen om zich te verplaatsen en het optimaal kunnen deelnemen aan de groepsactiviteiten. Later kan de aandacht verschuiven naar onder meer zelfstandig aankleden en schrijven.

Psychomotorische therapie

Psychomotorische therapie is een behandelingsvorm waarbij we werken rond de basisvaardigheden in de ontwikkeling van het kind, bijvoorbeeld:

  • Grove motoriek
  • Fijne motoriek
  • Ruimtelijk inzicht
  • Lichaamsschema, lichaamsbesef en lichaamscoördinatie
  • Concentratieproblemen

Pre- en Postnatale kinesitherapie

  • Prenatale begeleiding
  • Slaaphoudingen, houdingscorrectie,...
  • Aanleren perstechnieken + houdingen voor weeën op te vangen
  • Bekkenbodem leren aanspannen en ontspannen pre-en postnataal
  • Postnatale begeleiding terug naar dagelijks leven/sport